Podľa prieskumu spokojnosti klientov s poisťovňami, ktoré je stále možné nájsť na našej stránke, patrí ako najčastejší dôvod sklamania zo služieb poisťovní jednoznačne poistné plnenie.
Medzi najfrekventovanejšie výluky pri poistení smrti patria teroristické udalosti, vojny, povstania, jadrové žiarenie či prvé dva roky poistenia aj samovražda. Pri poistení úrazov a chorôb možno počítať so zamietnutím alebo znížením plnenia pri extrémnych športoch, úmyselnom poškodení vlastného zdravia, duševných poruchách či diagnózach, ktoré vznikli už pred začiatkom poistenia.
„Čo poisťovňa, to iné výluky z poistenia. Zoznam je v niektorých prípadoch naozaj dlhý,“ hovorí Slavomír Molnár, špecialista poistných produktov portálu FinancnaHitparada.sk.
Výluky a obmedzenia poistného plnenia sú v každom produkte vrstvené. Všeobecné poistné podmienky obsahujú situácie v ktorých poisťovňa neposkytuje plnenie pri všetkých svojich poistných rizikách. Následne tento zoznam rozširujú osobitné poistné podmienky, ktoré upravujú podmienky poistného plnenia pre konkrétne pripoistenia (napr. práceneschopnosť, invalidita, hospitalizácia a podobne). Ich špecifikácia je niekedy všeobecná, inokedy detailne konkrétna. „Cennou radou pri výbere produktu je posudzovanie nielen podľa ceny a poistných súm, ale aj podľa situácií, keď klient peniaze od poisťovne nedostane.“
Prelúskanie sa výlukami z poistenia však neznamená, že človek má vyhraté. Poisťovne obmedzenia z poistného plnenia neuvádzajú iba do výluk, ale aj priamo do časti venovanej poistnému plneniu. Až tam sa klient dozvie, kedy sa nevypláca 100 % ale iba časť, resp. na ktoré udalosti sa poistenie nevzťahuje. Nepovieme nič nové, ale zmluvu si skutočne treba preštudovať a v tom lepšom prípade nechať vysvetliť odborníkom. Predíde sa tak zbytočným sklamaniam.