S nachádzajúcim polročným vysvedčením dostali hodnotenie aj dospeláci. Projekt Maják v mori financií im vystavil vysvedčenie z finančnej gramotnosti. Priemernú známku by si zapísali trojku, z dvoch predmetov by ich ale čakal reparát. Jedným z nich je Matematika úverov, kde takmer polovica opýtaných nevie, čo je RPMN, teda ročná percentuálna miera nákladov. Práve tá je pritom jedným zo základných kritérií, ktoré spotrebiteľom pomáha odlíšiť značkové nebankové spoločnosti od neserióznych firiem, úžerníkov.
Napriek tomu, že takmer každý využíva bankový účet, prípadne má skúsenosť s pôžičkou či hypotékou, Slováci majú stále rezervy v znalostiach z finančnej oblasti. Ukazuje to prieskum* projektu Maják v mori financií, ktorý informuje verejnosť o každodenných financiách a možných rizikách. Priemerná známka, ktorú opýtaní dosiahli z oblasti finančnej gramotnosti, je trojka. V rámci prieskumu dopadol najlepšie predmet Jazykoveda, kde 92 % respondentov uviedlo, že pokiaľ nerozumejú pojmu v zmluve, pýtajú sa na jeho význam. Rovnako si známku výborná odniesli Slováci aj z predmetu Risk management, keďže 89 % z nich sa zaujíma o sankcie, ktoré im zo zmluvy vyplývajú.
Ako najzávažnejšia sa javí päťka z Matematiky úverov, keďže 46 % Slovákov nevedlo zodpovedať, čo je RPMN. Práve ročná percentuálna miera nákladov pritom určuje konečnú cenu, ktorú spotrebiteľ za úver zaplatí. Zároveň je jedným z hlavných kritérií, podľa ktorých sa dá rozpoznať
značková úverová spoločnosť od neserióznej firmy.
"Chceme, aby boli ľudia samostatnejší na finančnom trhu, aby poznali základné pojmy a riziká. To im pomôže sa zorientovať v ponukách spoločností a vybrať si z bánk či značkových nebankových spoločností takú, ktorá je pre nich najvýhodnejšia. Vidíme však, že v rámci finančnej gramotnosti je ešte stále čo dobiehať," hodnotí Maroš Ovčarik z portálu Financnahitparada.sk, odborný garant projektu Maják v mori financií.
Druhým predmetom s hodnotením nedostatočný je Právna náuka, kde iba 26 % opýtaných vedelo, čo je rozhodcovská doložka. Na dvojku si počínali Slováci v predmetoch Čítanie, Rodinná výchova, Geografia trhu úverov a Time management. Chvályhodné je, že takmer 80 % opýtaných číta celé zmluvné podmienky a má zároveň prehľad o úveroch v domácnosti. "Aj napriek neznalosti pojmu RPMN prieskum ukázal, že ľudia vedia rozlíšiť bezpečných poskytovateľov úverov. Už by teda mali vedieť, že pokiaľ im spoločnosť napríklad neponúkne predzmluvný formulár, nepýta sa na ich príjem alebo ich núti podpísať zmluvu bez dostatočného času na preštudovanie, ide pravdepodobne o úžerníka. Teraz by sa teda mali zamerať viac aj na cenu úveru," dodáva Maroš Ovčarik.