Bankovníctvo je nevyhnutne spojené s pocitom istoty a dôvery. Istoty v zmysle nemennosti podmienok, ktoré zohrali dôležitú úlohu pri výbere konkrétnej banky. Ceny za služby sú jednou z týchto podmienok. Stabilita obsahu sadzobníka poplatkov a férový prístup ku klientovi pri obmenách jeho obsahu je základ spokojnosti klienta.
Portál Finančná Hitparáda denne sleduje dôležité zmeny cenníkov bánk, ktoré môžu mať vplyv na peňaženku klientov.
Banky najčastejšie upravujú cenníky na prelome rokov, ale úpravy robia aj priebežne počas roka podľa vývoja situácie na trhu, napríklad aj z dôvodu zmien v legislatíve.
Čo sa skrýva za zmenami poplatkov?
Za zmenou poplatkov netreba hneď vidieť len príležitosť banky, ako zvyšovať zisk, ale aj
ovplyvňovanie návykov klientov.
Jedným z takýchto prípadov je napríklad
presmerovanie klientov do online a mobilného sveta. Operácie ako prevody a platby na pobočke zbytočne vyťažujú pracovníkov banky, ktorí sa zatiaľ môžu venovať predaju ďalších produktov. Kým napríklad jednorazový príkaz na úhradu v pobočke banky môže stáť aj 4 eurá, elektronicky to môže byť aj zadarmo.
Potom sú to napríklad
poplatky za služby s hotovosťou, ktoré sú z roka na rok v bankách drahšie, kedže aj banka má so spracovaním hotovosti vyššie náklady v porovnaní s bezhotovostným stykom.
To isté platí aj pre rôzne
výpisy a potvrdenia v pobočke, ale aj výpisy zasielané poštou (napr.: z bežného účtu, kartového účtu kreditnej karty). Banky skôr preferujú elektronickú komunikáciu a tá je zvyčajne zadarmo.
Častou zmenou prechádzajú aj
podmienky na získanie zľavy za vedenie balíka služieb k bežnému účtu. Keďže tento produkt využívame všetci, banky sa prostredníctvom neho snažia obstáť v konkurenčnom boji, ale aj nalákať klienta na ďalšie produkty. Klient si tak vie znížiť poplatok a získať zľavu z poplatku za vedenie balíka služieb až do výšky 50% alebo 100% z poplatku.
V uplynulom roku banky menili cenníky spolu 39 krát. Priemerne sú to dve zmeny na banku ročne.
Stabilná banka roka
Pri posúdení počtu a charaktere zmien poplatkov sa víťazom stáva
mBank, ktorá počas sledovaného obdobia vykonala iba jednu zmenu cenníka a aj tá bola pozitívna. Pre klienta to v praxi znamená nemenné ceny za služby a férový prístup banky.
Najčastejšie menila cenník
Poštová banka, spolu až 6 krát. Zvýšený počet zmien cenníkov súvisí aj s inováciami, ktoré banka zavádzala v minulom roku.
Chcete ušetriť a dostávať zmeny poplatkov bánk zadarmo na váš email?
Aktivujte si zadarmo Bankového Sliediča.